2009-09-25

Torbjörn vet uppenbarligen inte vad han pratar om

Först blir jag glad, läser rubriken på en debattartikel i DN som är ”Transplanterad livmoder ett steg mot fullt könsbyte”. Vad kul att någon tar upp transplantation av livmödrar, tänkte jag. Att den forskningen finns har jag upptäckt nyligen och har påpekat lite här och var.
Sedan läser jag artikeln och är inte lika glad längre.

För det första har de en bild på Caster Semenya med bilden, en person som antingen är fullt normal kvinna eller har intersexuella drag. Alltså inte direkt relevant när Torbjörn Tännsjö nämner transsexuelism hela tiden.

"De flesta människor låter sig enkelt klassificeras som kvinnor eller män, men vissa existerar i en gråzon. I denna zon kan ett hormontest peka i en riktning, en kromosomanalys i en annan riktning och en inspektion av genitalierna lämna frågan obesvarad."
Så skriver Torbjörn, han beskriver en intersexuell situation och går sedan direkt och diskuterar hormonbehandling för transsexuella. Äpplen och Päron?

"Detta är säkert just vad transsexuella män – besatta av tanken på att bli riktiga kvinnor – önskar sig."
"Och transsexuella män, som är besatta av tanken att bli ”riktiga” kvinnor, kommer säkert att se möjligheten att få en transplanterad livmoder som just vad de önskar."
Att uttrycka sig på detta sättet - att man som transsexuell är besatt - är verkligen nedvärderande.
Notera också att han skriver transsexuella män när han pratar om MtF, alltså en transkvinna.

"Jag är inte helt övertygad. Så snart ett val erbjuds är vi ivriga att göra det och att göra det rätt. Men många av de val vi i dag gör är påtvingade. Vi tvingas välja mobiloperatör, elleverantör och förvaltare av vårt intresse i pensionslotteriet. Det är svåra val, de stressar oss,vi grips av ångest då vi tror att vi valt fel. Åtminstone just dessa val vore vi sannolikt lyckligare förutan."
Detta citat är just angående att transplantera en livmoder till en transkvinna.
Även här försöker han förringa transsexuella och implicerar att transsexuells önskningar och vilja är påtvingade och socialt konstruerade.

"Vi kommer att kunna ställas till svars för vårt val av kön. Kommer det att göra oss lyckliga?

Jag är osäker."
Och detta är slutklämmen, angående transsexuellas önskan och behov av att förändra sin kropp.
Transsexuella blir uppenbarligen lyckliga av att förändra sin kropp, det finns mängder av forskning på det området.

Det är tydligt att Torbjörn inte har en aning om vad han pratar om. Han blandar ihop intersexuella med transsexuella, ignorerar den forskning som finns och använder nedvärderade ordval och uttryck.
Min åsikt är att detta är en skrämmande artikel som visar på stor ignorans och avsky av transsexuella.

Någon som är duktigare än jag på att skriva debattartiklar får gärna besvara Torbjörns.

3 kommentarer:

  1. Hej Lisa,

    Jag måste fråga dig om en helt annan sak än detta med transpersoner.. du som är i branschen kanske kan svara.

    Jag undrar varför det är så både på din blogg och på andra web-sidor att när man väl har kommit hit då finns det inget återvändo. Dvs. man kan inte backa med pilen tillbaka utan man blir "fast" här. Enda sättet att komma loss är att släcka explorer och börja från början. Gör ni detta med flit eller är det något i min webläsare som förorsakar detta.

    Jag är nybörjare på området och tycker att det är mycket irriterande.. mrr..

    Monica

    SvaraRadera
  2. Hej Lisa,

    Har precis hittat din blogg och tycker den är intressant och givande! Jag önskar dig lycka till i din process :-)

    Kram Marlene

    Monica,

    Det måste vara något med inställningarna på din webläsare/dator. För mig funkar det utmärkt att "backa" härifrån.

    SvaraRadera
  3. Monica:

    Jag upptäckte det faktiskt hos mina föräldrar i dag. De använder IE8 så det är nog specifikt där. För att backa ett steg måste du trycka tillbaka två gånger. Jag har ingen aning om varför det är så.

    Marlene:

    Tack! Hoppas du fortsätter läsa den! :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.