2009-09-29

Jan-Olov får även heta Madeleine enligt Regeringsrätten, men PRV är inte med på banan

Jahapp, då var det klart.
Regeringsrätten har sagt sitt och Jan-Olov får även heta Madeleine. Ett stort grattis!

För att citera RFSLs pressmeddelande: "Regeringsrätten skriver i sin dom att valet av förnamn är en så personlig angelägenhet att en omfattande valfrihet måste tillkännas den enskilde, särskilt när denne är vuxen. Man konstaterar också att det inte finns några hinder i namnlagen för att män ska kunna bära traditionella kvinnonamn vice versa."



Eftersom skatteverket och PRV inte är samma myndigheter och sköter lite olika delar av förnamnbyten - skatteverket byter man förnamn hos om man behåller minst ett av sina gamla förnamn och PRV om alla förnamn ska bytas ut - så bestämde jag mig för att ringa PRV och se hur denna dom mot skatteverket påverkar dem.

Jag fick tillslut prata med en Runo Svärd (sic?) som har hand om namnbyten. Han hade ingen aning och kunde inte alls uttala sig om hur denna dom påverkar deras praxis. Ingen kommentar i princip.
Däremot blev jag hänvisad till en juridisk expert vid namn Jan Ottosson inom PRV som kanske skulle kunna ge mig mer svar.

Och visst fick jag svar. Jan har ännu inte sett domen, PRV är inte part i målet så de får den inte per automatik utan de får en kopia senare, ospecificerat när. När de får en kopia så kommer de göra en juridisk bedömning och sedan diskuteras frågan på ett praxis-möte. Senaste praxis-mötet hölls idag och nästa är om en månad. Därefter skickas ny praxis ut till handläggare.
Jans rekommendation till mig var att vänta tills slutet av Oktober, början av November och höra av mig till PRV igen.

Vad jag förstod av diskussionen så är det inte säkert att PRV ändrar sin praxis på samma sätt som skatteverket eftersom de gör en enskild bedömning. Men om domen är klar nog så är det troligen inga konstigheter.

Jag väntar själv på att den ska dyka upp på domstol.se så jag får läsa den.

Läst på GP, NK, N, N, AB, AB, DN, EX, SvD, HD, Dagen.

10 kommentarer:

  1. Det skulle vara mycket märkligt om de inte anpassade sina regler efter detta, eftersom det är likhet inför lagen som gäller. De har ju rättat sig efter varandras domar förut, så det lär hända igen. Däremot lär det ta ett tag för dem att sätta sig in i vad som står i domen och fatta beslut om hur de ska göra.

    Jag tycker att det är talande att senast jag kollade på deras hemsida (för några veckor sedan) så hade de plockat bort listan med könsneutrala namn. Den har legat på deras hemsida i åratal, på olika adresser och i olika versioner, men nu var den helt borta...

    SvaraRadera
  2. Jo, det vore verkligen konstigt om de inte inför samma interna regler som skatteverket inför. Men enligt den jurist jag pratade med så är det fullt möjligt - om än rätt otroligt - att PRV gör en annan bedömning. Det beror på hur tydlig domen från regeringsrätten är.

    Har de tagit bort den? Förhoppningsvis är det som ett förberedande steg för att godkänna könskonträra namn.

    SvaraRadera
  3. Fortsätt gärna skriv om ev fortsatta kontakter med PRV. Jag är intresserad av fortsättningen.

    SvaraRadera
  4. Absolut! Jag kommer kontakta dem igen vid nästa månadsskifte, då bör något ha hänt.

    Att ansöka om könskonträra förnamn hos PRV under tiden kan nog ge avslag baserat på gamla regler så det skulle jag inte rekomendera. Bättre att vänta tills vi vet säker.

    SvaraRadera
  5. påminelse! du får nog uppdatera din dark-side sida "ds".verkar lite fel?

    SvaraRadera
  6. Åh, finns den kvar?
    Jag tror till och med den kommer plockas bort. :)

    SvaraRadera
  7. Spontant känns det fel. Att namn devalveras, förlorar sitt fulla värde

    Men en stunds eftertanke, innebär det nya prejudikatet, att namn förlorar en del av dess roll som informationsbärare. Att de blir könsanonyma. De avsöjar mindre om dig som person. De bevarar mer av din personliga integritet.

    Förstärkt personlig integritet, känns ju uppfriskande som motvikt till dagens accelerande övervakning

    SvaraRadera
  8. Det var en ny och intressant tanke. :)

    Men jag tror inte det kommer förloras så mycket värde - om man nu anser att könsbestämmande är ett värde i sig - utan snarare tvärtom.

    Det är troligen få som byter till ett könskonträrt namn bara sådär. Utan snarare är det transvestiter som lägger till ett könskonträrt namn och transsexuella som helt byter helt till könskonträra namn tidigare än de kunnat förut.
    Det skulle i så fall öka möjligheten att mer korrekt bestämma könstillhörighet via förnamnen.

    Egentligen är problemen rätt överdrivna, det finns idag populära namn som är könsneutrala. Och de har inget haft problem med.

    Ökad valmöjlighet och - som du skriver - ökad integritet är en klar fördel.

    SvaraRadera
  9. Ackja, transmänniskor gör vad som helst för att komma ut och få uppmärksamhet!

    SvaraRadera
  10. Så om jag går ut och shoppar och ser ut som en tjej så väcker det mer uppmärksamhet att kunna identifiera mig med ett namn som passar mitt utseende än om jag måste identifiera mig med ett typiskt manligt namn?

    Syftet med att byta till eller lägga till ett könskonträrt namn är just att väcka mindre uppmärksamhet!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.